beoordeeld met een 8.2

het verschil tussen softphone en vast & mobiel integratie

Het afgelopen jaar zijn er ontwikkelingen geweest rondom de zakelijke communicatieoplossingen van bedrijven. De meeste mensen zitten niet meer elke dag aan hun bureau op kantoor, maar werken ook regelmatig ergens anders. Bijvoorbeeld thuis, op een flexkantoor of in een koffietent. Zelf zijn wij voorstander van deze ontwikkeling! Wel is het handig om je bereikbaarheid rondom dit hybride werken goed te regelen. Daar zijn verschillende oplossingen voor. Je kunt bereikbaar zijn via jouw mobiele telefoon, zowel via een zakelijke simkaart of via een app. Twee mooie oplossingen met elk eigen voordelen. In deze blog leggen we je het verschil tussen vast & mobiel integratie en softphone uit.

Gebaseerd op VoIP

Beide oplossingen zijn gebaseerd op VoIP, ook wel bellen via internet genoemd. Het bellen gaat dus via dezelfde verbinding waarmee jij gamet, browset en e-mailt. Als je belt via het internet, wordt jouw gesprek in kleine datapakketten verstuurd naar de andere persoon. Andersom gebeurt dit ook, jij ontvangt ook datapakketten. Daardoor kunnen jullie elkaar horen, via een internetverbinding. Maar wat is dan het verschil tussen Vast & Mobiel Integratie en Softphone? Wij leggen het uit.

Vast & mobiel integratie vs. Softphone

Voor de zakelijke mobiele telefonie hebben wij twee veelgebruikte oplossingen: Vast & Mobiel Integratie en Softphone. Laten we beginnen met Vast & Mobiel. Dit is heel simpel: een simkaart die in jouw mobiele telefoon gaat, gekoppeld aan jouw vaste zakelijke nummer. Daarnaast heb je ook een (zakelijk) mobiel nummer. Al jouw telefoontjes komen binnen via je mobiele telefoon en je hebt de functionaliteiten van een vaste telefoon. Heel handig. Je hebt dus ook geen werkende dataverbinding nodig op je telefoon om te kunnen bellen. Ook als WiFi of 4G even hapert, kan je blijven bellen.

Softphone werkt anders. Dit is eigenlijk een app die je installeert op je mobiele telefoon, laptop of desktop waarmee je kunt bellen. Software op je telefoon. Voorbeelden hiervan zijn: Google Talk, Skype en Counterpath. Je hebt dus geen fysieke simkaart nodig, alleen een app. Bij Softphone heb je altijd, omdat het een app is, een stabiele internetverbinding nodig om te bellen.

Voordelen en nadelen van Vast & Mobiele Integratie

Even door op de Vast & Mobiele Integratie met de fysieke simkaart. Een voordeel van Vast & Mobiel Integratie is dat je altijd gebeld kunt worden, omdat je computer niet aan hoeft te staan hiervoor. Daarnaast kan je de simkaart koppelen aan je VoIP-telefooncentrale, waardoor je een mobiele telefoon integreert in een vaste telefonieomgeving. Daardoor heb je functionaliteiten zoals: doorschakelen, intern bellen, wachtrijen en keuzemenu’s. Ook kan je makkelijk schakelen tussen vast en mobiel. Bij ons heb je ook nog keuze uit twee verschillende mobiele netwerken. Handig als je meerdere simkaarten voor jouw medewerker aanschaft, want dan kan je die verdelen over de twee netwerken. Zo ben je altijd bereikbaar als één van de twee uitvalt.

Wat zijn dan nadelen van Vast & Mobiel integratie? Voor de integratie heb je dus wel een fysiek toestel nodig. Als je deze niet hebt, moet je er één aanschaffen. Dat kost geld. Daarnaast moet je bij Vast & Mobiel integratie daadwerkelijk overstappen en heb je een fysieke simkaart of e-sim van ons nodig. Dat hoeft bij Softphone niet.

Voordelen en nadelen van Softphone

In principe kan een Softphone hetzelfde als een gewone telefoon. Maar het werkt anders. Een voordeel van Softphone is dat je geen apart toestel nodig hebt. Je kunt gewoon de software-app downloaden op je telefoon, computer of ander apparaat. Daarnaast wordt de software makkelijk of zelfs automatisch geüpdatet en zijn deze constant in ontwikkeling. Ook bij deze oplossingen heb je functionaliteiten van een telefooncentrale.

Een nadeel van Softphone is dat je afhankelijk bent van de 4G-, 5G- of WiFi-verbinding. Als dit niet stabiel is gaat dit ten koste van de gesprekskwaliteit. Dat is bij Vast & Mobiel Integratie niet het geval, omdat de gesprekken dan via het telefonienetwerk lopen.

Wat is dan de betere keuze?

Er zitten dus aan beide opties voordelen en nadelen. Afhankelijk van de behoefte van jouw bedrijf maak je een keuze. Wil je niet veel geld uitgeven aan hardware? Dan kies je eerder voor de Softphone-oplossing. Wil je niet afhankelijk zijn van internetverbindingen? Kies dan voor Vast & Mobiel Integratie. Weet je zelf niet goed wat de betere keuze is? Wij helpen je hier graag mee. Kom eens langs of neem contact op voor een gratis adviesgesprek.

klaar om te verbinden?

Onze pioniers denken geheel vrijblijvend mee over jouw geschikte telefonie oplossing.

Vraag vandaag een offerte aan

Contactpersoon(Vereist)
Aantal gebruikers in je onderneming(Vereist)

contact opnemen

Heb je een vraag of interesse in onze dienstverlening? Wij helpen je graag op weg. Vul hier onderstaande formulier in zodat wij zo snel mogelijk contact met je op kunnen nemen.

Hoe wil je dat wij contact met je opnemen?

terugbelverzoek

Heb je een vraag of interesse in onze dienstverlening? Wij helpen je graag op weg. Laat een terugbelverzoek achter zodat wij zo snel mogelijk contact met je op kunnen nemen.