beoordeeld met een 8.2

Blog | Technologische dilemma’s aanpakken

Telecommunicatie is nog steeds springlevend, zo gaf ik in mijn eerdere blog aan. Dat regelgeving en security belangrijke aspecten zijn om echt rekening mee te houden, daar kan niemand om heen. In deze blog kies ik voor de invalshoek om dilemma’s te belichten die nieuwe technologische ontwikkelingen met zich meebrengen en de antwoorden die Speakup daarop heeft met jullie te delen.

Blog: Ian Kennedy, productmanager Speakup

Bewustzijn van technologische dilemma’s

Een technologisch dilemma is bijvoorbeeld het recht dat iedereen heeft om iemand van zijn erf te weren op grond van ‘huisvredebreuk (artikel 138 wetboek van Strafrecht). Op het moment dat producten als Nest, Google Home of andere technologische snufjes bij jou thuis geïnstalleerd zijn, ben je er dan bewust van welke gevoelige gegevens techgiganten via deze producten kunnen verzamelen. Let op: alles wat verbonden is in jouw huis dient jouw gemak, maar brengt ook de kans op een datastroom naar buiten met zich mee.

Daarnaast is de overheid al meerdere keren bezig geweest om e-mails onder briefgeheim (artikel 13 van de Grondwet) te laten vallen, het ziet er naar uit dat deze wet uiteindelijk aangepast gaat worden. Nu gaat het mij niet om of dit wel of niet gaat gebeuren, maar om aan te geven dat nieuwe technologie nieuwe dilemma’s met zich mee brengt. En dat we daar gezamenlijk een antwoord op moeten vinden.

De norm voorbij

De bovengenoemde voorbeelden van technologische dilemma’s klinken logisch. Het valt immers onder normaal fatsoen, maar wettelijk is het niet sluitend geregeld. Uiteraard helpt de AVG wel als het gaat om inzicht te krijgen welke data wordt gebruikt, maar kijk je verder dan je neus lang is, dan zie je bijvoorbeeld dat Google suggesties doet naar aanleiding van de door jouw verstuurde mailtjes en kijkt Nest mee in je huis om te beoordelen of de thermostaat omhoog of omlaag kan. Dat zijn voor de gebruiker allemaal handige oplossingen, maar mag dat juridisch wel? En heb je daar toestemming voor gegeven?

De grote techgiganten gaan uit van dit gemaksprincipe. Als je eenmaal in hun ‘ecosysteem’ zit dan is eruit komen lastig, laat staan dat je functionaliteit beperkingen gaat accepteren op grond van je eigen privacy. Google home is prachtig maar je moet de microfoon wel activeren en die wil je niet altijd aan hebben. Want je weet maar nooit wie er mee luistert. Toch?

Kennis is macht en er is geen samenwerking zonder vertrouwen

Als ondernemer kan je je laten voorlichten en bepalen wat het beste is voor jouw onderneming, en jouw medewerkers zijn ook steeds ‘slimmer’. Inmiddels is kennis overal en altijd beschikbaar. Steeds meer universiteiten bieden online cursussen. Het zal de komende decennia vooral gaan om het combineren en delen van kennis, dan om het ‘vasthouden’ van kennis. Uiteraard zijn er mensen die zeggen ‘kennis is macht’ en dat moet je vasthouden. Dat klopt volgens mij grotendeels, het gaat er om wat je met die ‘macht’ doet. Als je met gelijkgestemde partijen kennis kunt delen, dan creëer je een sterke basis voor ‘co-creatie’. Maar hoe leg je dan de gemaakte afspraken vast?

Vertrouwen in elkaar is dan belangrijk en papier is geduldig, dit laatste kan met het voorbeeld van briefgeheim in gedachte interessant worden. Want wie zegt dat wat op papier of in een e-mail staat daadwerkelijk klopt? Wie zegt dat het niet is aangepast? En is een tweet dan ook papier? Natuurlijk is vastleggen van afspraken omtrent kennis belangrijk, maar zonder vertrouwen is er geen samenwerking! Nieuwe technologische dilemma’s komen naar boven waarmee we moeten dealen.

Samen bouwen

Zoals Gartner al voorspelt: ‘75 percent of application purchases supporting digital business will be built, not bought’. Door gebruik te maken van hapklare ‘ingrediënten’ (lees software oplossingen) die middels API’s te ontsluiten zijn is het sneller en eenvoudiger geworden om samen een ‘maatwerk’ oplossing te realiseren. Als ondernemer kun je alles zelf bouwen, maar kun je ook een totaaloplossing verzorgen samen met elkaar aanvullende partijen.

Ook hier steken ‘oude’ dilemma’s de kop op, wordt het een ‘chinese wall’ of gaan we ‘open’ met elkaar werken. In mijn optiek is de laatste transparanter en sneller in te zetten voor co-creatie. Iedere deelnemende (ontwikkel)partij kan op deze manier blijven focussen op de eigen kenniscomponent en zo meerwaarde creëren. Als kennis delende partij kan je op deze manier beter inspelen op vraagstukken rondom regelgeving, security en een tegengewicht geven aan bepalende oplossingen van de techgiganten.

Je hebt een keuze

Gaan we nu de regelgeving aanpassen of accepteren we de gemakken die techgiganten bieden? Deze laatste is zeker interessant in verband met een ‘gratis’ basisdienst verlening. Techgiganten zijn misschien de hoekstenen van bestaande mooie en breed geaccepteerde oplossingen, maar wanneer je buiten het ‘ecosysteem’ van deze techgiganten wilt acteren dan wordt het al snel lastig. Techgiganten bieden open API’s aan, de een meer dan de ander. Juist door deze API’s slim te ontsluiten zijn combinaties van oplossingen mogelijk en kan je een goed hybride ecosysteem realiseren die voldoet aan (lokale) regelgeving en het gebruiksgemak. Is het mogelijk om geen dilemma’s meer te hebben? En ben je vrij om zelf te kiezen?

Speakup heeft een antwoord

Zoals ik heb aangegeven in mijn eerdere blogs werken we bij Speakup aan de transformatie van ‘oude’ telecomkoppelingen naar een nieuw softwarematig netwerk (noem het IaaS/PaaS). Waar het erom gaat hoe je applicaties samen laat werken op een manier dat privacy en security geborgd zijn, in een wereld waar gebruikersgemak en security haaks op elkaar kunnen staan. Op een manier dat de klant zelf “in-control” blijft over de informatie die wordt gedeeld met applicaties. En toegang in groter verband binnen een organisatie wordt geregeld. Zo ontstaat een platform waarbij applicaties elkaar versterken en waarop niet alleen wij, maar ook onze partners toepassingen kunnen ontwikkelen bovenop de diensten die we vandaag al aanbieden.

Een keer kennis delen? Laat het me weten!

klaar om te verbinden?

Onze pioniers denken geheel vrijblijvend mee over jouw geschikte telefonie oplossing.

Vraag vandaag een offerte aan

Contactpersoon(Vereist)
Bedrijfsadres(Vereist)
Aantal gebruikers in je onderneming(Vereist)

contact opnemen

Heb je een vraag of interesse in onze dienstverlening? Wij helpen je graag op weg. Vul hier onderstaande formulier in zodat wij zo snel mogelijk contact met je op kunnen nemen.

Hoe wil je dat wij contact met je opnemen?

terugbelverzoek

Heb je een vraag of interesse in onze dienstverlening? Wij helpen je graag op weg. Laat een terugbelverzoek achter zodat wij zo snel mogelijk contact met je op kunnen nemen.