Op donderdag 14 oktober hostte Speakup in het kader van de UT Entrepreneurial Challenge van de Universiteit Twente een Sprintdag op ons kantoor voor een selecte groep studenten. Doel van deze dag was om het idee van de vorige Sprintdag, uit te werken in een echte businesscase uit te werken. Met andere woorden, bedenk en werk een businessmodel uit, inclusief een marketingmix met de 4 P’s (prijs, promotie, plaats, product).
ontvangst en start van de sprintdag
Na ontvangst met koffie, thee en een rondleiding door ons pand kreeg de groep studenten een uitgebreide introductie van Speakup, verzorgd door onze founder Florian. Door middel van een slideshow werd onder andere onze ontstaansgeschiedenis, waar we nu staan en onze toekomstige uitdagingen doorgenomen. Aansluitend ontving de groep het doel van deze Sprintdag in de vorm van een opdracht te horen, namelijk het bedenken en uitwerken van een businesscase naar aanleiding van het idee van de vorige sprintdag. Na een vragenrondje van de deelnemende studenten aan Florian vlogen de eerste ideeën gedurende een brainstorm sessie meteen over de tafel. Gedurende de ochtend werkte iedereen afzonderlijk aan zijn of haar eigen pitch en aan het eind van de ochtendsessie werden deze ideeën aan de gehele groep gepresenteerd.
een dag vól innovatieve ideeën, de creativiteit spatte ervan af
Het werd ons direct duidelijk dat we hier met échte ondernemers in spé te maken hadden. Dit gezien het feit dat de deelnemers binnen een kort tijdsbestek een enorme verscheidenheid aan ideeën hadden bedacht én ook nog eens uitgewerkt hadden. De creativiteit spatte ervan af tijdens deze dag en dat is op zich logisch als je bedenkt dat meerdere deelnemers al jaren hun eigen start-up(s) runnen.
Zo leerden we van de studenten dat er binnen start-ups vooral behoefte is aan coaching en toegang tot netwerken van het bedrijfsleven. Vandaar dat de groep het idee heeft gekozen voor een app die start-ups verbindt met bedrijven en organisaties uit bepaalde categorieën. Want hoe gek het ook klinkt, start-ups hebben hebben daar nog meer behoefte aan dan aan geld. Wij vonden het in ieder geval een zeer inspirerende en een leuke dag die voorbij vloog. De studenten gingen vol energie en enthousiasme aan de slag en sloten deze sprintdag af met een uitgebreide presentatie van het businessplan.
Nu is het aan ons om de volgende stappen te gaan uitdenken en hoe wij als Speakup willen bijdragen aan dit idee. To be continued!