Aangenaam kennis maken, mijn naam is Aswin Schutte! In augustus ben ik gestart als marketingmedewerker bij Speakup. Ik ga me hier bezighouden met alle marketing, communicatie en PR-projecten. Een hele rare tijd om te starten, maar daarom niet minder leuk. Ik stel me graag aan je voor!
Roots in de Retail
Jarenlang ben ik actief geweest als zelfstandig Retail-ondernemer, zo runde ik tot voor kort mijn eigen omnichannel sneakerwinkel in het centrum van Enschede. Maar dit ging verder dan het bedenken en ontwerpen van mijn brand, webshop en bakstenen winkel. In de afgelopen 10 jaar heb namelijk ik de opkomst van e-commerce meegemaakt. In deze beginperiode moest je nog veel pionieren om de bekendheid van je winkel en webshop te vergroten. Zo ontstond mijn liefde voor online marketing.
Als eigenaar heb ik mij altijd zelf beziggehouden met de algehele bedrijfsstrategie en dan met name de online aanwezigheid van mijn winkel. Zo werd het creëren van online content al snel onderdeel van mijn dagelijkse werkzaamheden.
De niche waarin ik opereerde, exclusievere sneakers, is anno 2020 dankzij de grote ketens helaas gemeengoed geworden. De concurrentie werd te groot, op naar een nieuw avontuur! Ik ging op zoek naar een uitdagende functie waarin ik mijn creativiteit, strategische skills en mijn interesse in Tech kan benutten. Ook was het tijd voor een betere balans in werk en privé. Zo kwam ik bij Speakup terecht.
De zelforganisatie en innovatieve cultuur trokken mij erg aan. Ik krijg hier alle vrijheid en middelen aangeboden om mezelf verder te kunnen specialiseren in online marketing. Leergierigheid wordt beloond! Het gaat hier net even iets anders gaat dan bij de meeste bedrijven, daar hou ik van.
Inwerken tijdens corona
Beginnen aan een nieuwe baan tijdens een pandemie is natuurlijk voor zowel organisatie als startende werknemer even wennen. Waar je normaal met een kopje koffie je nieuwe collega’s ontmoet, werken de meesten nu op afstand en is het kantoor grotendeels leeg. Geen warm onthaal, zou je misschien denken. Toch was mijn start bij Speakup een hele plezierige. Zo waren mijn twee directe marketingcollega’s, Lara Bijen en Jannes Lohmeijer, speciaal voor mijn eerste dagen op kantoor aanwezig om me persoonlijk welkom te heten en op weg te helpen. Compleet met lekker snoepgoed en een leuke attentie, thanks guys!
Dat fysieke ontmoetingen met alle collega’s nu niet tot de opties behoort, wil niet zeggen dat een persoonlijk onthaal niet mogelijk was. In mijn eerste werkweek zat ik al volop in verschillende team overleggen via video calls. Op deze manier heb ik mezelf kunnen introduceren bij een groot deel van mijn nieuwe collega’s. Ook verschenen er gaandeweg de eerste week enkele van die “nieuwe gezichten” uit de video calls op kantoor en werden er zo toch nog elleboogjes uitgedeeld.
Natuurlijk is starten met een nieuwe baan in tijden van corona niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Sterker nog, het is knap onhandig en een uitdaging voor ondergetekende. Geluk bij een ongeluk is dat Speakup al gewend is om te werken op afstand. Ik merk dat aan alles is gedacht en dat mijn nieuwe collega’s er al niet eens meer bij stilstaan. Meteen een leuk idee voor een toekomstige blog/nieuwsbrief!
Zin in!
Ik kijk met spanning uit naar de komende tijd, het werken aan nieuwe ontwikkelingen en toekomstige projecten maar bovenal samenwerken met mijn leuke nieuwe collega’s!
Heb jij ideeën voor de nieuwsbrief, een marketing gerelateerd voorstel of überhaupt een vraag aan mij? Ik kom graag met je in contact via marketing.