Wanneer we Rick spreken zit er een groot deel van 2017 op. Is de CEO tevreden over het lopende jaar? ‘Het gaat heel goed. Dat betekent echter niet dat we rustig achterover kunnen gaan leunen. Wereldwijd zie je namelijk dat de business- en verdienmodellen in onze sector verminderen en op de langere termijn zelfs gaan verdwijnen. Daarom blijven wij zoeken naar de kip met het gouden ei.’
Rick: ‘Want waar staan we over vijf of over tien jaar? Daar moet je nu op anticiperen. Doe je dat niet, dan kan je wel eens voor grote problemen komen te staan! We draaien momenteel serieus goede cijfers, echter moeten we juist nu blijven nadenken over waarmee we ons geld verdienen en – belangrijker nog – waarmee we ons geld in de toekomst gaan verdienen. Dat doe je door middel van innoveren en zoeken naar die kip met het gouden ei om zo in de toekomst de juiste transitie te kunnen maken zodat Speakup ook over 10 jaar een succes blijft.’
Andere telecomverdienmodellen
Een van de belangrijkste veranderingen binnen telecommunicatie is het gratis bellen, iets dat volgens Rick de komende jaren steeds normaler wordt. ‘Als je gratis kunt bellen, betekent het dat niemand meer geld verdient. Het is noodzaak om andere telecomverdienmodellen dan het model dat wij de ’tikken’ noemen, te bedenken.’
Ook de allergrootste spelers, denk aan Google en Microsoft, azen meer en meer op de zakelijke telecommunicatiemarkt. Iets waar Speakup rekening mee moet houden. Toch? ‘Klopt. Maar toch zie ik die bedrijven niet als grote bedreiging. Wel als een kans’, meent de CEO. ‘Kijk, de Google’s en Microsoft’s gaan de markt forceren. Voor ons betekent het dat er weer ruimte op andere vlakken ontstaat. Wanneer je bang gaat zijn voor bedrijven als Google, dan mag je wel inpakken.’
Tegendraads
2018 is nakende. Ook het nieuwe jaar zal voor Speakup in het teken staan van het tegendraads doorinnoveren. ‘Nieuwe dingen bedenken waarvan ik denk dat niemand anders er al over heeft nagedacht. Met nieuwe technologie prachtige noviteiten neerzetten. Noviteiten die de klant uiteindelijk moeten helpen. Noviteiten die voor de hand liggen maar waar nog bijna niemand aan gedacht heeft. Wij bedenken ze en het leuke is, Speakup bouwt ze ook zelf, omdat we de techneuten in huis hebben. Belangrijke uitdaging is wel, en daar ben ik eerlijk in, om een product te bouwen waar een realistisch prijskaartje op zit, zodat het slimme idee ook echt de etalage in kan.’
‘Weet je, Speakup is niet de goedkoopste in de markt. Dat gaan we ook nooit worden. Dat komt omdat we niet voor de grote massa gaan. Je kiest voor ons omdat we – A – dicht tegen de klant zitten en – B- mooie innovatieve oplossingen bieden die verder niemand heeft. Dat is de keus die de klant moet maken. Voor een dubbeltje op de eerste rang of kwaliteit op maat’, benadrukt Rick.
‘De telecommarkt is tegenwoordig ontzettend verziekt door prijsvechters. Daar begint de markt, de klant, gelukkig genoeg van te krijgen. Het kost niets en je krijgt ook niets, dat wil uiteindelijk niemand. Telecommunicatie kan heel goedkoop, alleen zeur niet wanneer iets snel stuk gaat.’