Zakelijke Communicatie: Bellen blijft populair

Maar jongeren zweren bij messaging

Uit het recente rapport “Communication behaviour of Dutch consumers 2023-JUL” blijkt dat zakelijke communicatie in Nederland aan het veranderen is, met de voorkeur van mensen voor verschillende communicatiemiddelen. Het rapport, afkomstig van marktonderzoeker Telecompaper, is gebaseerd op gegevens verzameld in juli 2023 van 1.750 respondenten in verschillende leeftijdsgroepen.

Telefoon blijft favoriet in zakelijke communicatie

Ondanks de opkomst van digitale communicatiemiddelen blijft de telefoon de favoriete keuze voor zakelijke communicatie in Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat 48 procent van de respondenten aangeeft de (mobiele) telefoon te verkiezen voor business-to-business contacten. Hiermee behoudt de telefoon zijn dominantie in de zakelijke wereld. Ook e-mail blijft een populaire keuze met 44 procent, gevolgd door app-berichten met 41 procent. Opvallend is dat bij jongeren tussen de 16 en 25 jaar app-berichten met 51 procent de meest populaire manier zijn om zakelijk te communiceren.

Geen groot verschil tussen zakelijke en persoonlijke voorkeuren

Het rapport benadrukt dat er geen significant verschil is tussen de voorkeur voor communicatiemiddelen in zakelijke en persoonlijke situaties. Zowel binnen als buiten de zakelijke setting blijft mobiel bellen de meest gebruikte methode. Echter, e-mail wordt relatief meer gewaardeerd in zakelijke contexten dan in persoonlijke. Bij 16- tot 25-jarigen blijkt dat zij liever een appje (51%) sturen dan bellen (31%) voor zakelijke communicatie, maar e-mail (35%) wordt ook als een waardevol zakelijk communicatiemiddel gezien. In de leeftijdsgroep van 25-35 geeft 53 procent de voorkeur aan app-berichten, gevolgd door e-mail (47%) en telefoongesprekken (43%).

Digitale verschuiving en videobellen

Het gebruik van diensten zoals Microsoft Teams en WhatsApp heeft videobellen in de zakelijke setting mogelijk gemaakt. Het rapport toont aan dat 14 procent van de respondenten videobellen als hun favoriete zakelijke communicatiemiddel beschouwt. Deze populariteit is niet afgenomen na het massale gebruik ervan tijdens de lockdowns. Integendeel, de onderzoekers verwachten dat een groot deel van de werknemers videobellen zal blijven omarmen als de favoriete manier van zakelijke communicatie.

Vaste lijn verliest terrein

Daarentegen lijkt de vaste lijn aan populariteit te verliezen voor zakelijke doeleinden. Terwijl ouderen trouw blijven aan de vaste lijn in hun privéleven, geeft slechts 13 procent van de deelnemers aan de voorkeur te geven aan vaste telefonie in zakelijke contexten. Mobiele telefonie neemt langzaam maar zeker de plaats in van de vaste lijn.

De verschuiving naar digitale communicatiemiddelen lijkt een blijvende trend te zijn in de zakelijke communicatielandschap in Nederland, waarbij de telefoon, e-mail en app-berichten hun relevantie behouden.

klaar om te verbinden?

Onze pioniers denken geheel vrijblijvend mee over jouw geschikte telefonie oplossing.

contact opnemen

Heb je een vraag of interesse in onze dienstverlening? Wij helpen je graag op weg. Vul hier onderstaande formulier in zodat wij zo snel mogelijk contact met je op kunnen nemen.

Hoe wil je dat wij contact met je opnemen?

terugbelverzoek

Heb je een vraag of interesse in onze dienstverlening? Wij helpen je graag op weg. Laat een terugbelverzoek achter zodat wij zo snel mogelijk contact met je op kunnen nemen.