Speakup sterker door samenwerking
In WINMAG Pro magazine 3.2017 kon je een interview lezen met één van de mannen achter Aryzon, het bedrijf bestaande uit UT-studenten verantwoordelijk voor een uiterst slimme augmented reality-bril van nog geen 30 euro. En bij Speakup kennen ze de onderneming. Niet alleen omdat het bedrijf voor zakelijke telecommunicatie-oplossingen voor kantoor, thuis en onderweg net als de Universiteit Twente in Enschede huist. ‘Speakup was dit jaar sponsor van de UT Challenge waar Aryzon aan deelnam en samen met onze CEO Rick Sulman heb ik mijn bijdrage geleverd aan dit evenement. We werken graag aan dat soort projecten mee omdat we het ontzettend belangrijk vinden om kennis te delen met anderen.’
Florian: ‘Het is goed om het bedrijfsleven en studenten zo vroeg mogelijk met elkaar in contact te brengen, elkaar te inspireren en van elkaar te leren. En wanneer je kijkt naar de UT Challenge als voorbeeld: er waren veel groepjes studenten die niets met telecom te maken hadden. Echter neemt het niet weg dat wat zij deden alles van doen heeft met innovatie en ondernemen. Dat is belangrijk. Speakup was ook ooit een startup. Vanuit dat ondernemerschap bekijken we graag met de studenten van nu of hun ideeën haalbaar zijn in de praktijk, hoe en waar wij hen kunnen helpen en of wij ook iets van de jonge ondernemers kunnen leren. Welke plannen zijn haalbaar, welke niet? En wat zijn de eventuele aanpassingen die de studenten verder kunnen helpen? En het belangrijkste, studenten zijn de toekomst en door onze deelname bieden zij ons indirect een kijkje in wat er komen gaat.’
Steeds meer richting software
Laten we het hebben over Speakup zelf, het bedrijf weet als geen ander dat de blik vooruitwerpen noodzakelijk is wil je verder komen. ‘Het aanbod begint steeds meer te verschuiven richting software, richting API’s en koppelbare applicaties. Het middel, het apparaat, dat je daarbij gebruikt krijgt een steeds minder grote rol’, legt Florian uit. ‘Een telefoontoestel zal altijd blijven bestaan, maar op een gegeven moment wordt dat toestel inherent aan de functies die erachter zitten. Functies steunen op software. En die software kan meer en meer compleet gepersonaliseerd worden. Op consument- en op bedrijfsniveau. Kortom, communicatie gaat meer en meer op het menselijk niveau zitten.’
Samenwerkingsverband CCA
Het uiterst innovatieve DNA van de telecommunicatiespecialist is naar eigen zeggen noodzakelijk, want de telecommarkt is een internationale markt waarbij de ontwikkelingen niet stoppen bij de grens. Florian: ‘Bovendien zijn er veel ondernemingen zoals Speakup in Nederland en daarbuiten die met dezelfde uitdagingen te maken hebben of krijgen. Daarom zijn wij onderdeel van het internationale samenwerkingsverband CCA waar internationaal kennis en ervaring worden uitgewisseld. Dat is voor Rick en mij de reden om er intensief mee bezig te zijn. Want wat gebeurt er wereldwijd in onze branche en hoe kunnen wij de laatste ontwikkelingen toepassen en integreren in onze eigen diensten en producten? Daar gaat het om! Vandaag is belangrijk, maar dat puntje heel ver weg aan de horizon in de verte moet zeker niet vergeten worden, dat is de toekomst.’
Klassieke telecomverdienmodellen – de zogenaamde ’tikken’ – gaan verdwijnen. ‘We zien grote en kleine internationale partijen toetreden tot de Europese markt. De nadruk ligt daarbij steeds minder op klassieke telecomdiensten, maar juist op nieuwe verdienmodellen. Als er een ding zeker is, zowel voor ons als voor onze klanten, is het wel dat niets hetzelfde blijft. Speakup draagt haar steentje bij aan die veranderingen, maar fungeert juist daardoor ook als baken voor haar relaties. We zijn niet zomaar een telecomoperator, we zijn een kennispartner. ‘