Begin van deze maand waren we aanwezig bij de Cavell Cloud Networking Summit in London. Het was in de periode dat de eerste Corona-maatregelen in werking traden, en dat geeft dit soort evenementen toch een wat bijzondere lading. De Summit is een jaarlijks gebeuren waar topspelers uit IT en telecom zich melden om ervaringen en inzichten te delen met elkaar op het gebied van cloud communicatie. Maar wat is dat nou, cloud communicatie? Speakup is een telecomprovider, toch?
Cloud Communicatie
Cloud communicatie is een segment van telecom. Hierin ligt de nadruk op hoe telecom in de cloud plaatsvindt. Dit is natuurlijk iets wat Speakup al jaren doet, eigenlijk avant la lettre. Maar waar de telecom-sector in Nederland min of meer verzadigd is, wordt in de cloud communicatie nog steeds gegroeid. Bijvoorbeeld door uitfasering van ISDN, door een toenemende trend in telewerken en door allerlei integraties die vanuit de cloud nu eenmaal eenvoudiger te regelen zijn.
Back to Summit
Even genoeg over cloud communicatie en terug naar de Summit. De afgelopen jaren stond deze bol van de buzzword-afko’s, zoals UCaaS (Unified Communications as a Service), CCaaS (Contact Center as a Service), CPaaS (Communications Platform as a Service) etc. Dit jaar was in dat opzicht een verfrissende ronde, omdat het veel minder over technologie ging en veel meer over hoe dit alles de gebruiker verder helpt.
We zijn binnen Speakup gelukkig al een poosje op deze ontwikkelingen aan het inspelen. Bijvoorbeeld door bijvoorbeeld onze CTI-oplossingen en door de Hub. De Hub is onze ‘virtuele stekkerdoos’ waarin we API’s beschikbaar maken om met allerlei andere clouddiensten te kunnen samenwerken.
Trends in ontwikkeling
Maar er zijn nog meer belangrijke trends:
Thuis- en telewerken: Al enige tijd in gestage opkomst, en voor bedrijven belangrijk om aantrekkelijk te zijn voor jonge(re) medewerkers. Overigens is dit natuurlijk iets waar Corona nu ook een extra duw aan geeft. Het zou mij niet verbazen als, wanneer deze pandemie weer voorbij is, veel mensen meer thuis willen blijven werken. Hoewel het super belangrijk is om in contact te blijven met je collega’s, is het kantoor daarvoor lang niet altijd meer noodzakelijk.
Customer experience: Het openen van de telecommarkt heeft de afgelopen jaren geleid tot een flink aanbod van aanbieders. Het gevolg hiervan is een druk op het prijspeil. Het is dus van belang om te werken aan jouw specifieke klantbeleving. Daar ligt voor iedereen, en ook voor Speakup, nog werk aan de winkel. De gebruiker is best bereid te betalen voor een goede klantervaring, goede pre-sales adviezen en een best-fit oplossing. Zolang wij maar uitleggen waarom wat we bieden niet zomaar een me-too oplossing is.
En natuurlijk 5G: Hoewel alle aanbieders inmiddels aan 5G-netwerken aan het spijkeren zijn, is er nog een heleboel onbekend over hoe 5G gaat ontwikkelen. 5G is ook eigenlijk niet één ding, het is een verzamelterm geworden. Welke aspecten van 5G bedoelen we hier? Dat supersnelle mobiele internet? Of de mogelijkheid om slicing te doen voor enterprise-toepassingen? Misschien bedoelen we dat met 5G dat het mobiele breedband is in te richten als software defined netwerk? Of bedoelen we eigenlijk Wifi6?
Wat we wel al weten is dat de uitrol nog de nodige jaren gaat duren en dat de eerste oplossingen basaal snel internet zullen zijn. Pas vanaf 2023 kunnen we echte stappen verwachten op gebied van de supersnelle en gegarandeerde verbindingen. En deze zijn nodig voor bijvoorbeeld drones, smart powergrids of de onderlinge communicatie van connected cars. En of er mobiele aanbieders zijn die slicing als techniek zullen aanbieden aan klanten (wholesale of enterprise) is ook maar de vraag.
Wat betekent dit voor mij?
Verder praten over wat al deze ontwikkelingen voor jou kunnen betekenen? Wij staan voor je klaar. Momenteel kunnen we dit helaas niet face-to-face doen, maar we drinken graag een virtueel kopje koffie met je! Neem hier contact met ons op.